O predaji Topvaru ešte rozhodnuté nie je
Protimonopolný úrad stále nerozhodol o kúpe pivovaru Topvar juhoafrickou pivovarníckou spoločnosťou SABMiller. Od oznámenia najvýznamnejšej koncentrácie v slovenskom pivovarníctve prešlo už deväť mesiacov. Námietky proti zlúčeniu Topvaru so svetovým pivovarníckym gigantom majú malé pivovarnícke spoločnosti.
Malé pivovary sa obávajú, že ak Protimonopolný úrad schváli tento obchod bez rozsiahlejších obmedzení, zhorší to ich konkurencieschopnosť na slovenskom trhu s pivom. Spoločnosti Heineken Slovensko a SABMiller posilnený o Topvar by si podľa malých pivovarov výrazne posilnili postavenie v distribúcii piva. Ovládli by 80 percent trhu s pivom.
"Mohlo by to viesť k zvýšeniu cien piva," tvrdí manažérka Pivovarov Staropramen Michaela Trýznová, ktorá sa obáva o postavenie spoločnosti Staropramen Slovakia. Podobný názor zastáva aj obchodný riaditeľ Pivovaru Steiger Vyhne Emil Mihálik. Sila týchto dvoch spoločností by sa prejavila pri vyjednávaní obchodných podmienok. "Na výber by nemali ani malé pivovary, ani obchodné siete, ani zákazník," myslí si Mihálik.
Trýznová tvrdí, že ohlásená akvizícia by mohla priniesť so sebou aj zníženie počtu značiek na trhu s pivom. "Milovníci piva by prišli o možnosť slobodného a širšieho výberu piva," uviedla Trýznová.
Protimonopolný úrad, ktorý obvykle vydáva rozhodnutie o koncentrácii do 60 dní, má o zlúčení Topvaru so SABMillerom rozhodnúť do konca marca. Obe spoločnosti majú už len týždeň na to, "aby predložili návrh podmienky, ktorá by umožňovala schváliť túto koncentráciu," povedal hovorca Protimonopolného úradu Miroslav Jurkovič.
"Nie sme nadšení preťahujúcim sa konaním, ale rešpektujeme to," povedal generálny riaditeľ Topvaru Peter Vendelin. Obavu malých spoločností zo zvýšenia cien piva po odsúhlasení predaja pivovaru Topvar spoločnosti SABMiller označil za "úplnú hlúposť." "Keby niekto zvýšil cenu piva, v tej chvíli sa objaví na Slovensku české či rakúske pivo. Nemá to logiku, je to absurdné," konštatoval Vendelin. Stanovisko spoločnosti SABMiller bolo lakonické. "V tejto chvíli považujeme za predčasné vyjadrovať sa k Postupu protimonopolného úradu aj k pripomienkam ostatných pivovarov," povedal pre Pravdu Nigel Fairbrass, vedúci útvaru komunikácie SABMiller v Londýne.
Obavy zo zvýšenia cien či dokonca likvidácie značiek sú neopodstatnené. Myslí si to riaditeľ Českého zväzu pivovarov a sladovní Jan Veselý. Koncentrácia výroby piva prebieha vo všetkých európskych krajinách. "Ak sú spotrebitelia zvyknutí na nejakú značku piva, nikoho nenapadne zlikvidovať ju, pretože by prišiel o zákazníkov, ktorí považujú značku za svoju," povedal Veselý.
Keď sa pred siedmimi rokmi spájal Plzenský Prazdroj s Radegastom a Velkopopovickým Kozlom, tiež sa hovorilo, že dôjde k zníženiu počtu značiek. "Nič také sa nestalo, máme Radegast aj Kozla, hoci Gambrinus je najsilnejšou spomedzi týchto značiek," povedal Veselý. Pri pive podľa neho neplatí globalizácia na spôsob automobilového priemyslu, kde je bežný zánik značiek. "Pivovarníctvo rešpektuje nielen národnú, ale aj regionálnu chuť, a teda aj príslušné značky."
Tabuľka
Výrobu piva ovládajú tri veľké pivovary
Poradie Pivovar Výroba piva Podiel na výrobe (hl)* Piva (%)
1. Heineken Slovensko 1 782 000 45
2. Šariš (SAB Miller) 990 500 25
3. Topvar 515 060 13
4. Steiger Vyhne 198 100 5
5 Stein Bratislava 158 480 4
Poradie Pivovar Výroba piva Podiel na výrobe (hl)* Piva (%)
6. - 7. Pilsberg Poprad 118 860 3
6. - 7. Popper Bytča 118 860 3
8. Urpín Banská Bystrica 79 240 2
SR spolu 3 962 000 100
* Údaje sú za rok 2005