Malé české pivovary vyvážajú stále viac
http://www.kamnapivo.sk/webtron/ceske-male-pivovary-vyvazaju-viac.html
20. november 2005, 16:20
Michal WagnerMalé české pivovary pokračujú v úspešnom ťažení na zahraničné trhy. Členstvo v Európskej únii a odbúranie administratívnych bariér im umožnili za tohoročné tri štvrťroky zvýšiť produkciu takmer o 16 %. Celý český trh pritom vzrástol iba o 2,5 %.
České pivo z produkcie malých pivovarov tak vo veľkom preniklo nielen do lacných - predovšetkým nemeckých - obchodných reťazcov, ale aj do cenovo náročnejších obchodov a reštaurácií. Český trh je podľa prezidenta Českého zväzu pivovarov a sladovní Jana Veselého nasýtený a jedinou šancou k rastu je preto export.
"Kto má ruky a nohy, tak vyváža," hodnotí súčasnú situáciu Veselý. Túto stratégiu podľa neho využívajú veľkí aj malí výrobcovia, ale napriek tomu, že v množstve vyvezeného piva stále dominuje trojica Plzeňský Prazdroj, Staropramen a Budvar, najväčší podiel na vývoze zaznamenali malí producenti s ročnou produkciou do 200 000 hektolitrov (hl).
Exportné čísla výrazne zvýšil napríklad Městský pivovar Platan Protivín, ktorý zvýšil vývoz z minuloročných 2 000 hl na tohtoročných asi 40 000, teda na desatinu celkovej produkcie. Takmer polovicu celej produkcie už vyváža Pivovar Nová Paka, kde export zvýšil tento rok výrobu z minuloročných 46 000 hl na 58 000 hl. Lobkowiczký pivovar vo Vysokom Chlumci vyváža teraz 80 % svoje produkcie a export predstavuje 60 % tržieb.
Mnohí manažéri však varujú pred lacným optimizmom. Iba export klesajúci počet pivovarov v Česku nezastaví. "Buďme realisti. Pre stabilitu býva kľúčový vždy miestny trh a pozícia danej značky. Počítam preto, že ešte minimálne 5 pivovarov skončí," nerobí si ilúzie Jaroslav Kovaříček, riaditeľ Platanu. Argumentuje predovšetkým stagnujúcou spotrebou piva v Česku.
Pritom Platanu sa tento rok darí. Do zahraničia, predovšetkým na Slovensko a do Maďarska, sa dostal cez veľké nadnárodné obchodné reťazce hlavne kvôli cene.
To so sebou nesie aj riziko. "Za rok nás tu môže nahradiť pivo z Poľska, Rumunska alebo Bulharska," dodal Kovaříček. V týchto destináciách podľa neho bežným spotrebiteľom príliš nezáleží na značke alebo balení. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
České pivo z produkcie malých pivovarov tak vo veľkom preniklo nielen do lacných - predovšetkým nemeckých - obchodných reťazcov, ale aj do cenovo náročnejších obchodov a reštaurácií. Český trh je podľa prezidenta Českého zväzu pivovarov a sladovní Jana Veselého nasýtený a jedinou šancou k rastu je preto export.
"Kto má ruky a nohy, tak vyváža," hodnotí súčasnú situáciu Veselý. Túto stratégiu podľa neho využívajú veľkí aj malí výrobcovia, ale napriek tomu, že v množstve vyvezeného piva stále dominuje trojica Plzeňský Prazdroj, Staropramen a Budvar, najväčší podiel na vývoze zaznamenali malí producenti s ročnou produkciou do 200 000 hektolitrov (hl).
Exportné čísla výrazne zvýšil napríklad Městský pivovar Platan Protivín, ktorý zvýšil vývoz z minuloročných 2 000 hl na tohtoročných asi 40 000, teda na desatinu celkovej produkcie. Takmer polovicu celej produkcie už vyváža Pivovar Nová Paka, kde export zvýšil tento rok výrobu z minuloročných 46 000 hl na 58 000 hl. Lobkowiczký pivovar vo Vysokom Chlumci vyváža teraz 80 % svoje produkcie a export predstavuje 60 % tržieb.
Mnohí manažéri však varujú pred lacným optimizmom. Iba export klesajúci počet pivovarov v Česku nezastaví. "Buďme realisti. Pre stabilitu býva kľúčový vždy miestny trh a pozícia danej značky. Počítam preto, že ešte minimálne 5 pivovarov skončí," nerobí si ilúzie Jaroslav Kovaříček, riaditeľ Platanu. Argumentuje predovšetkým stagnujúcou spotrebou piva v Česku.
Pritom Platanu sa tento rok darí. Do zahraničia, predovšetkým na Slovensko a do Maďarska, sa dostal cez veľké nadnárodné obchodné reťazce hlavne kvôli cene.
To so sebou nesie aj riziko. "Za rok nás tu môže nahradiť pivo z Poľska, Rumunska alebo Bulharska," dodal Kovaříček. V týchto destináciách podľa neho bežným spotrebiteľom príliš nezáleží na značke alebo balení. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
20.11.2005 16:20 | Michal Wagner
[Zdroj: eTrend.sk]