Obmedzenie reklamy na alkohol
Francúzi sú hrdí na svoj koňak a majú celkom premyslené koncepcie na jeho propagáciu, Škóti majú whisky a pri maďarskom parlamente existuje dokonca komisia pre pálenku. "S alkoholom sú spojené určité hodnoty, na ktoré by sme aj my ako národ mohli byť hrdí," reagoval poslanec ĽS-HZDS Miroslav Jureňa na poslanecký návrh zákona o reklame, ktorý dnes prerokoval parlamentný výbor pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody.
Zákon predkladá poslanec SDKÚ-DS Tomáš Galbavý s cieľom zakázať reklamu na alkohol, s výnimkou piva, na verejných priestranstvách, v kinách, na billboardoch, plagátoch či prenosných nosičoch. "Klesá hranica veku, kedy sa začne požívať alkoholický nápoj," argumentoval na zasadnutí výboru.
Exminister pôdohospodárstva Jureňa však s návrhom zásadne nesúhlasí. "Má to veľmi silný spoločenský efekt, táto iniciatíva je úplne scestná," oponoval Galbavému.
Podľa predsedu výboru Jána Slabého (SNS) zaujal každý poslanec k návrhu vlastný postoj. Jureňa podľa neho pozerá na normu z uhla pohľadu pôdohospodára. "Zákon o reklame nie je priamo zákonom nášho výboru, ale vzhľadom na to, že sa týka aj výrobkov, ktoré produkujú poľnohospodári, pán Jureňa sa postavil spôsobom, ktorý chráni tento pohľad," povedal. Dodal však, že kultúra požívania alkoholických nápojov, napríklad vína, naozaj existuje v mnohých iných štátoch a nemá nič spoločné s opíjaním. "Aj my sme sa ju svojho času snažili na Slovensku presadiť," dodal. "Či zákaz reklamy zabrzdí nevhodné používanie týchto nápojov mladistvými, nie som si ani ja celkom istý," uzavrel predseda výboru.
Ďalší z exministrov rezortu, Zsolt Simon (SMK) kritizoval, že návrh zakazuje reklamu na ostatné alkoholické nápoje, povoľuje však pivo. Pritom niektoré značky piva majú podľa neho vyšší obsah alkoholu ako ľahké vína. "Buď všetko, alebo nič," poznamenal.
Galbavý reagoval, že výnimka pre pivo kopíruje stav, ktorý zákon predpisuje pre reklamu v elektronických médiách, je však ochotný uvažovať o zrušení tejto výnimky.
Pôdohospodársky výbor napokon neprijal platné odporúčanie k návrhu zákona o reklame a ponechal na pléne NR SR, ako sa pri hlasovaní rozhodne.
Slovensko je úrovňou reklám na alkohol na popredných miestach v Európe
Zmeny, ktoré prináša opozičný návrh novely zákona o reklame, zásadným a necitlivým spôsobom menia podmienky mediálneho prostredia na Slovensku. Vo svojom vyhlásení to tvrdia členovia Rady pre reklamu (RPR) s tým, že schválenie právnej normy by malo zásadný dopad i na oblasť sponzorovania kultúrnych a športových podujatí.
Novela totiž počíta s úplným zákazom reklamy alkoholických nápojov s výnimkou piva vo vonkajšej reklame, v kinách, na reklamných predmetoch a prostredníctvom sponzoringu. RPR pripomína, že Slovensko sa zaraďuje na popredné miesta v Európe práve svojou úrovňou reklamy na alkohol a pivo. SR je tiež od roku 2006 súčasťou medzinárodného monitoringu reklamy na alkohol a pivo realizovaného Radou pre reklamu a organizovaného Európskou alianciou samoregulačných orgánov.
"Zadávatelia reklamy na alkohol a pivo väčšinovo presadzujú vo svojej marketingovej komunikácii tzv. Pite rozumne! odkaz, ktorým dokazujú svoju etickú a sociálnu zodpovednosť," uvádza RPR, ktorá svoje stanovisko k novele zaslala 25. marca Výboru Národnej rady SR pre hospodársku politiku.