Menšie pivovary sa chcú zastrešiť novou spoločnosťou
http://www.kamnapivo.sk/webtron/page756sk.html
26. október 2004, 23:15
Štefan NemlahaV slovenskom pivovarníckom sektore dochádza k rozkolu. Menšie nezávislé pivovary totiž zvažujú odchod zo spoločného združenia všetkých producentov a svoju pozíciu na trhu chcú oproti veľkým pivovarom posilniť aj vytvorením nového podnikateľského zoskupenia, ktoré by im zastrešovalo obchod i ekonomiku.
"Po takomto prepojení by nezávislé pivovary ovládli na Slovensku podiel výroby piva až v objeme jedného milióna hektolitrov. Alternatívou je nová spoločnosť, ktorá by mohla zastrešovať náš obchod i financovanie. Samostatnosť by sme však nestratili a zachované by zostali aj naše značky," hovorí riaditeľ jedného z nezávislých pivovarov vyhnianskeho Steigera Eduard Rada s tým, že o odlúčení zo združenia a neskoršom ekonomickom prepojení uvažuje podľa neho aj bratislavský Stein, popradský Tatran a bytčiansky Popper.
Riaditeľ Steigera konkretizuje, že predpokladaný odchod zo Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS) je výsledkom nespokojnosti malých pivovarov s tým, ako jeho vedenie prezentuje dopad zvýšenia spotrebných daní na jednotlivé pivovary. Združenie totiž nedávno potvrdilo, že ak vláda i parlament nevrátia spotrebné dane späť na nižšie úrovne, veľké poklesy predaja piva môžu časom vyústiť do toho, že v krajine zostanú len najväčšie pivovary ako Heineken, východoslovenský Šariš ovládaný juhoafrickým SAB či Topvar.
Toto však Rada odmieta a tvrdí, že nezávislé pivovary nemajú existenčné problémy. Naopak, udržujú si zisk či vyrovnaný hospodársky výsledok, aj keď SZVPS odhaduje tohtoročnú stratu v celom pivovarníckom sektore až na 500 miliónov Sk. Steiger aj vlaňajšok uzavrel so ziskom 16 miliónov Sk a tento rok plánuje viac ako 10-miliónový zisk.
Prezident SZVPS Štefan Karšay však upozorňuje, že odchodom nezávislých pivovarov sa iba oslabia pozície pivovarníkov pri ich snahách o dosiahnutie nižších spotrebných daní. "Nepomôže to našej spoločnej veci. Spolu máme väčšiu silu v jednaní so štátnymi orgánmi. Ale odlúčenie je ich legitímnym právom," hovorí Karšay.
Menšie pivovary chcú svoje rozhodnutie o tom, či naozaj opustia združenie, oznámiť budúci týždeň a Rada hovorí, že aj pri daniach ich bude zaujímať už iba to, aby dosiahli zníženie svojej sadzby pre menšie pivovary s produkciou pod 200 000 hl ročne. "Tak, ako je to bežné v EÚ, chceme dosiahnuť, aby naša sadzba bola iba polovičnou sadzbou zo sadzby pre veľké pivovary. Tie majú daň 50 Sk na jeden stupeň Plato a jeden hektoliter, čiže nám patrí sadzba 25 Sk a nie 37 Sk, ako je tomu teraz," konkretizuje Rada. Zníženie jednej sadzby je podľa neho priechodnejšie ako oboch.
Riaditeľ Steigeru dodáva, že za celoslovenským poklesom predaja piva a stratovosťou niektorých firiem nie sú len vyššie dane, ale aj masívna reklamná kampaň veľkých pivovarov. "Ak niekto ročne vloží do reklamy viac ako 100 miliónov Sk, niekde sa to musí prejaviť. A keď to nevychádza, zavrie ďalší pivovar," hovorí Rada s tým, že po zvýšení daní z vlaňajšieho leta svoje dva pivovary v Nitre a Martine zavrel práve len Heineken. Koncern už na Slovensku teraz varí pivo len v Hurbanove a Rimavskej Sobote a riaditeľ Steigeru predpokladá, že sa nedá vylúčiť nedá ani zatvorenie ďalšieho pivovaru Heinekenu.
Hovorca Heineken Slovensko Peter Švec však zdôrazňuje, že dva pivovary v Hurbanove a Rimavskej Sobote chce firma udržať dlhodobo a zmenu tohto postoja by mohlo priniesť iba to, keby opäť nastala vážna zmena napríklad v daňovej politike štátu. "Dva pivovary sú pre nás za terajších podmienok optimálne a budeme ich rozvíjať," hovorí Švec.
V súčasnosti je situácia v slovenskom pivovarníctve taká, že nezávislé pivovary, ktoré do budúcnosti uvažujú s prepojením, ovládajú asi 14 % trhu. Jednotkou je už dlhodobo Heineken so 47-% podielom, Šariš ovládaný koncernom SAB má 25-% podiel a topoľčiansky Topvar predá na domácom trhu zhruba 14 % slovenského piva. Po vlaňajšom zvýšení spotrebných daní sa spotreba piva na Slovensku znížila v priemere o 15 %. Vládna koalícia ich opätovné zníženie odmieta.
"Po takomto prepojení by nezávislé pivovary ovládli na Slovensku podiel výroby piva až v objeme jedného milióna hektolitrov. Alternatívou je nová spoločnosť, ktorá by mohla zastrešovať náš obchod i financovanie. Samostatnosť by sme však nestratili a zachované by zostali aj naše značky," hovorí riaditeľ jedného z nezávislých pivovarov vyhnianskeho Steigera Eduard Rada s tým, že o odlúčení zo združenia a neskoršom ekonomickom prepojení uvažuje podľa neho aj bratislavský Stein, popradský Tatran a bytčiansky Popper.
Riaditeľ Steigera konkretizuje, že predpokladaný odchod zo Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS) je výsledkom nespokojnosti malých pivovarov s tým, ako jeho vedenie prezentuje dopad zvýšenia spotrebných daní na jednotlivé pivovary. Združenie totiž nedávno potvrdilo, že ak vláda i parlament nevrátia spotrebné dane späť na nižšie úrovne, veľké poklesy predaja piva môžu časom vyústiť do toho, že v krajine zostanú len najväčšie pivovary ako Heineken, východoslovenský Šariš ovládaný juhoafrickým SAB či Topvar.
Toto však Rada odmieta a tvrdí, že nezávislé pivovary nemajú existenčné problémy. Naopak, udržujú si zisk či vyrovnaný hospodársky výsledok, aj keď SZVPS odhaduje tohtoročnú stratu v celom pivovarníckom sektore až na 500 miliónov Sk. Steiger aj vlaňajšok uzavrel so ziskom 16 miliónov Sk a tento rok plánuje viac ako 10-miliónový zisk.
Prezident SZVPS Štefan Karšay však upozorňuje, že odchodom nezávislých pivovarov sa iba oslabia pozície pivovarníkov pri ich snahách o dosiahnutie nižších spotrebných daní. "Nepomôže to našej spoločnej veci. Spolu máme väčšiu silu v jednaní so štátnymi orgánmi. Ale odlúčenie je ich legitímnym právom," hovorí Karšay.
Menšie pivovary chcú svoje rozhodnutie o tom, či naozaj opustia združenie, oznámiť budúci týždeň a Rada hovorí, že aj pri daniach ich bude zaujímať už iba to, aby dosiahli zníženie svojej sadzby pre menšie pivovary s produkciou pod 200 000 hl ročne. "Tak, ako je to bežné v EÚ, chceme dosiahnuť, aby naša sadzba bola iba polovičnou sadzbou zo sadzby pre veľké pivovary. Tie majú daň 50 Sk na jeden stupeň Plato a jeden hektoliter, čiže nám patrí sadzba 25 Sk a nie 37 Sk, ako je tomu teraz," konkretizuje Rada. Zníženie jednej sadzby je podľa neho priechodnejšie ako oboch.
Riaditeľ Steigeru dodáva, že za celoslovenským poklesom predaja piva a stratovosťou niektorých firiem nie sú len vyššie dane, ale aj masívna reklamná kampaň veľkých pivovarov. "Ak niekto ročne vloží do reklamy viac ako 100 miliónov Sk, niekde sa to musí prejaviť. A keď to nevychádza, zavrie ďalší pivovar," hovorí Rada s tým, že po zvýšení daní z vlaňajšieho leta svoje dva pivovary v Nitre a Martine zavrel práve len Heineken. Koncern už na Slovensku teraz varí pivo len v Hurbanove a Rimavskej Sobote a riaditeľ Steigeru predpokladá, že sa nedá vylúčiť nedá ani zatvorenie ďalšieho pivovaru Heinekenu.
Hovorca Heineken Slovensko Peter Švec však zdôrazňuje, že dva pivovary v Hurbanove a Rimavskej Sobote chce firma udržať dlhodobo a zmenu tohto postoja by mohlo priniesť iba to, keby opäť nastala vážna zmena napríklad v daňovej politike štátu. "Dva pivovary sú pre nás za terajších podmienok optimálne a budeme ich rozvíjať," hovorí Švec.
V súčasnosti je situácia v slovenskom pivovarníctve taká, že nezávislé pivovary, ktoré do budúcnosti uvažujú s prepojením, ovládajú asi 14 % trhu. Jednotkou je už dlhodobo Heineken so 47-% podielom, Šariš ovládaný koncernom SAB má 25-% podiel a topoľčiansky Topvar predá na domácom trhu zhruba 14 % slovenského piva. Po vlaňajšom zvýšení spotrebných daní sa spotreba piva na Slovensku znížila v priemere o 15 %. Vládna koalícia ich opätovné zníženie odmieta.
26.10.2004 23:15 | Štefan Nemlaha