Radlery pomáhajú
http://www.kamnapivo.sk/webtron/radlery-pomahaju.html
11. júl 2012, 06:00
spravy.pravda.skSlovenským pivovarom zablikalo svetielko na konci tunela. Rozsvietili ho spotrebitelia, ktorí si vlani po dvoch rokoch šetrenia dovolili minúť viac peňazí na klasické, ale aj ochutené pivá. Signalizuje to zmenu v spotrebiteľských návykoch. Tradičné horké pivo pije staršia generácia, sladšie, menej alkoholické ovocné pivové nápoje chutia mladým a ženám.
Varenie piva je čoraz ťažším biznisom. Za posledných desať rokov klesla výroba zo 4,850 milióna hektolitrov zhruba o 600– tisíc hektolitrov. V snahe nakloniť si priazeň zákazníka zaviedli pivovary nové rodinné balenie do PET fliaš a rozšírili podiel piva plneného do plechoviek. Jednotka trhu Heineken Slovensko už predáva 40 percent piva v maxifľašiach a plechovkách. Novinkou, ktorá vlani najviac oslovila ľudí, boli miešané nápoje z piva – takzvané radlery.
"Za nástupom radlerov vidíme hlavne chuť spotrebiteľov po zmenách a inováciách," povedal Jaroslav Vysloužil, šéf pivovaru Steiger Vyhne, ktorý vlani dosiahol trojpercentný rast predaja. Vysloužil si myslí, že pri radleroch "ide skôr o sezónnu záležitosť a s dlhodobým postavením piva ako klasického nápoja to neotrasie". Klasický zákazník sa opäť vracia ku kvalite v sklených fľašiach.
Lenže Heineken Slovensko, ktorý po dvoch rokoch úpadku dosiahol vlani štvorpercentný rast, vidí za oživením predaja najmä úspech radlerov. Aj prvé tri mesiace tohto roka pomáha predaju piva segment miešaných nápojov z piva. Podľa manažérky korporátnych vzťahov Heineken Slovensko Jany Hypšovej predaj klasického piva zostane v roku 2012 pod tlakom a je pravdepodobné, že bude klesať.
Najväčšia šťuka trhu malý Banskobystrický pivovar sa však spolieha práve na tradičné pivo. "Vlani sme zaznamenali medziročný prírastok predaja o 11 percent. Dosiahli sme ho vďaka tomu, že vyrábame poctivé pivo," povedal konateľ Banskobystrického pivovaru Ľubomír Vančo a dodal: "Nie sme veľká firma, ktorá má milióny na rozdávanie, musíme presvedčiť pivom samotným."Slovenský spotrebiteľ sa za posledných dvadsať rokov zmenil. Jeho nápojové zvyklosti ovplyvnil nový životný štýl. Ľudia cestujú za prácou autami, a to spolu so zdražovaním piva prispelo k zníženiu spotreby. "Pivo je stále nápojom predovšetkým nižších príjmových skupín. Na každé zdraženie, čo i len o päť centov, ľudia odpovedajú aspoň načas zníženou spotrebou," povedal sociológ Stanislav Buchta z Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva.
Pivovary na obmedzené možnosti konzumentov reagujú už niekoľko rokov rozširovaním výroby menej alkoholickej a lacnejšej desiatky na úkor dvanástky. Malé pivovary idú, ako povedal šéf Steigra Jaroslav Vysloužil, cestou špeciálov. Banskobystrický pivovar ako jeden z mála predáva viac dvanástky ako desiatky. Je to aj tým, že jeho klientelu tvoria najmä návštevníci výčapov.
Všetky slovenské pivovary sa musia vyrovnať s tradičným konkurentom – českým pivom. "Vlani sme vyviezli na Slovensko 350–tisíc hektolitrov piva, je to náš druhý najdôležitejší exportný trh," uviedol Jan Veselý z českého pivovarníckeho zväzu.
V roku 2009 sa na Slovensku vypilo priemerne na jedného obyvateľa 81,4 litra piva. V roku 2010 to bolo už len necelých 72 litrov piva. Vlaňajšia spotreba by mala byť podstatne vyššia. Presné údaje zverejní Štatistický úrad SR v júni tohto roku.
Varenie piva je čoraz ťažším biznisom. Za posledných desať rokov klesla výroba zo 4,850 milióna hektolitrov zhruba o 600– tisíc hektolitrov. V snahe nakloniť si priazeň zákazníka zaviedli pivovary nové rodinné balenie do PET fliaš a rozšírili podiel piva plneného do plechoviek. Jednotka trhu Heineken Slovensko už predáva 40 percent piva v maxifľašiach a plechovkách. Novinkou, ktorá vlani najviac oslovila ľudí, boli miešané nápoje z piva – takzvané radlery.
"Za nástupom radlerov vidíme hlavne chuť spotrebiteľov po zmenách a inováciách," povedal Jaroslav Vysloužil, šéf pivovaru Steiger Vyhne, ktorý vlani dosiahol trojpercentný rast predaja. Vysloužil si myslí, že pri radleroch "ide skôr o sezónnu záležitosť a s dlhodobým postavením piva ako klasického nápoja to neotrasie". Klasický zákazník sa opäť vracia ku kvalite v sklených fľašiach.
Lenže Heineken Slovensko, ktorý po dvoch rokoch úpadku dosiahol vlani štvorpercentný rast, vidí za oživením predaja najmä úspech radlerov. Aj prvé tri mesiace tohto roka pomáha predaju piva segment miešaných nápojov z piva. Podľa manažérky korporátnych vzťahov Heineken Slovensko Jany Hypšovej predaj klasického piva zostane v roku 2012 pod tlakom a je pravdepodobné, že bude klesať.
Najväčšia šťuka trhu malý Banskobystrický pivovar sa však spolieha práve na tradičné pivo. "Vlani sme zaznamenali medziročný prírastok predaja o 11 percent. Dosiahli sme ho vďaka tomu, že vyrábame poctivé pivo," povedal konateľ Banskobystrického pivovaru Ľubomír Vančo a dodal: "Nie sme veľká firma, ktorá má milióny na rozdávanie, musíme presvedčiť pivom samotným."Slovenský spotrebiteľ sa za posledných dvadsať rokov zmenil. Jeho nápojové zvyklosti ovplyvnil nový životný štýl. Ľudia cestujú za prácou autami, a to spolu so zdražovaním piva prispelo k zníženiu spotreby. "Pivo je stále nápojom predovšetkým nižších príjmových skupín. Na každé zdraženie, čo i len o päť centov, ľudia odpovedajú aspoň načas zníženou spotrebou," povedal sociológ Stanislav Buchta z Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva.
Pivovary na obmedzené možnosti konzumentov reagujú už niekoľko rokov rozširovaním výroby menej alkoholickej a lacnejšej desiatky na úkor dvanástky. Malé pivovary idú, ako povedal šéf Steigra Jaroslav Vysloužil, cestou špeciálov. Banskobystrický pivovar ako jeden z mála predáva viac dvanástky ako desiatky. Je to aj tým, že jeho klientelu tvoria najmä návštevníci výčapov.
Všetky slovenské pivovary sa musia vyrovnať s tradičným konkurentom – českým pivom. "Vlani sme vyviezli na Slovensko 350–tisíc hektolitrov piva, je to náš druhý najdôležitejší exportný trh," uviedol Jan Veselý z českého pivovarníckeho zväzu.
V roku 2009 sa na Slovensku vypilo priemerne na jedného obyvateľa 81,4 litra piva. V roku 2010 to bolo už len necelých 72 litrov piva. Vlaňajšia spotreba by mala byť podstatne vyššia. Presné údaje zverejní Štatistický úrad SR v júni tohto roku.
11.7.2012 06:00 | spravy.pravda.sk
[Zdroj: Jozef Sedlák]