Zmeny v SABMiller
http://www.kamnapivo.sk/webtron/zmeny-v-SABMiller.html
24. marec 2006, 13:00
Michal WagnerVstup globálnych hráčov do tradičných domácich pivovarov vnímajú pivári veľmi ostražito. Ich porozrnosť sa sústreďuje najmä na prípadné zmeny chuťových vlastností ich obľúbených značiek. Najnovším prípadom ovládnutia tradičného slovenského výrobcu nadnárodnou pivovarníckou skupinou je akvizícia topoľčianskeho Topvaru skupinou SABMiller.
Pri komentovaní možných dopadov akvizície, ktorú pred niekoľkými dňami odsúhlasil Protimonopolný úrad, na kvalitu piva sú obe zmluvné strany zdržanlivé. Podľa výrobno - technického riaditeľa Topvaru Jána Reisela bližšie informácie o prípadných technologických zmenách budú známe začiatkom budúceho týždňa.
Nechcené zmeny
Roman Šusták zo Slovenského združenia výrobcov piva a sladu tvrdí, že noví vlastníci po prevzatí pivovaru obyčajne pokračujú v budovaní pôvodnej osvedčenej značky. Prípadné technologické úpravy sa robia len v nevyhnutných prípadoch a zameriavajú sa na zlepšenie kvalitatívnych parametrov hotového výrobku.
"Stáli konzumenti piva majú obľúbené svoje značky a každá zmena v kvalite by sa mohla negatívne prejaviť v strate ich dôvery. Pri presune výroby určitej značky do iného pivovaru, alebo pri výrobe licenčných značiek, je snaha nadobúdateľa čo najviac prispôsobiť chuťové vlastnosti vyrábaného piva pôvodnýmu originálu," dodáva Šusták.
Moderinzácia v Šariši
SABMiller už od roku 1997 vlastní na Slovensku Pivovar Šariš. Podľa hovorkyne pivovaru Drahomíry Mandíkovej vložil zahraničný investor doteraz do ich podniku viac ako jeden a pol miliardy korún. "Veľká časť investícií smerovala do technologických zariadení, ktoré boli obmenené alebo modernizované. Základným kritériom pri výbere a používaní technologických zariadení boli najmä kvalita, spoľahlivosť a energetická náročnosť," tvrdí Mandíková.
Samotná technológia výroby v Pivovare Šariš zostala zachovaná. Zmeny sa týkali najmä štandardizácie procesov a kvality jednotlivých operácií až po hotový produkt. SABMiller podľa Mandíkovej všade vo svete zachováva tradičné receptúry a chuťové vlastnosti svojich pív.
Kvasinky sa nemenia
Pivovar Šariš nakupuje kvasničné kmene z nemeckej firmy Hefebank. Ten istý dodávateľ ich zásoboval aj pred príchodom SABMiller na slovenský trh. Iná situácia je v prípade jačmeňa, ktorého odrody sa približne raz za desať rokov obmieňajú. V súčasnosti tuzemské pivovary používajú hlavne odrody Jubilant a Annabel. Postupne ich však nahrádzajú odrody Malz, Jersey a Nitran.
Odrody jačmeňa po vstupe na náš trh nezmenil koncern Heineken, ktorý vlastní pivovary v Hurbanove a Rimavskej Sobote. Pri výrobe sladu aj piva používa len odrody sladovníckeho jačmeňa schválené pre Slovensko. Zmenami však prešli viaceré staršie technologické zariadenia, ktoré nevyhovovali najnovším sanitárnym, mikrobiologickým a kvalitatívnym požiadavkám.
Chuti vraj neuberie ani presťahovanie
"Stanovením jasných parametrov a ich striktným dodržiavaním sa nám podarilo dosiahnuť štandardnú kvalitu produktu. Taktiež sme zvýšili dôraz na dodržiavanie hygieny a optimalizovali postupy čistenia, sanitácií a dezinfekcie," dodáva technický riaditeľ slovenskej vetvy Heinekenu Milan Slávik.
Chuť a charakter piva sa podľa neho nemení tým, že sa vyrába v inej lokalite. Za dôkaz označil značku Zlatý Bažant, ktorú okrem Hurbanova vyrábajú aj v ruskom Petrohrade. Podobne značku Heineken produkujú na rôznych miestach celého sveta, pričom kvalita, chuť a charakter piva sú identické.
Pri komentovaní možných dopadov akvizície, ktorú pred niekoľkými dňami odsúhlasil Protimonopolný úrad, na kvalitu piva sú obe zmluvné strany zdržanlivé. Podľa výrobno - technického riaditeľa Topvaru Jána Reisela bližšie informácie o prípadných technologických zmenách budú známe začiatkom budúceho týždňa.
Nechcené zmeny
Roman Šusták zo Slovenského združenia výrobcov piva a sladu tvrdí, že noví vlastníci po prevzatí pivovaru obyčajne pokračujú v budovaní pôvodnej osvedčenej značky. Prípadné technologické úpravy sa robia len v nevyhnutných prípadoch a zameriavajú sa na zlepšenie kvalitatívnych parametrov hotového výrobku.
"Stáli konzumenti piva majú obľúbené svoje značky a každá zmena v kvalite by sa mohla negatívne prejaviť v strate ich dôvery. Pri presune výroby určitej značky do iného pivovaru, alebo pri výrobe licenčných značiek, je snaha nadobúdateľa čo najviac prispôsobiť chuťové vlastnosti vyrábaného piva pôvodnýmu originálu," dodáva Šusták.
Moderinzácia v Šariši
SABMiller už od roku 1997 vlastní na Slovensku Pivovar Šariš. Podľa hovorkyne pivovaru Drahomíry Mandíkovej vložil zahraničný investor doteraz do ich podniku viac ako jeden a pol miliardy korún. "Veľká časť investícií smerovala do technologických zariadení, ktoré boli obmenené alebo modernizované. Základným kritériom pri výbere a používaní technologických zariadení boli najmä kvalita, spoľahlivosť a energetická náročnosť," tvrdí Mandíková.
Samotná technológia výroby v Pivovare Šariš zostala zachovaná. Zmeny sa týkali najmä štandardizácie procesov a kvality jednotlivých operácií až po hotový produkt. SABMiller podľa Mandíkovej všade vo svete zachováva tradičné receptúry a chuťové vlastnosti svojich pív.
Kvasinky sa nemenia
Pivovar Šariš nakupuje kvasničné kmene z nemeckej firmy Hefebank. Ten istý dodávateľ ich zásoboval aj pred príchodom SABMiller na slovenský trh. Iná situácia je v prípade jačmeňa, ktorého odrody sa približne raz za desať rokov obmieňajú. V súčasnosti tuzemské pivovary používajú hlavne odrody Jubilant a Annabel. Postupne ich však nahrádzajú odrody Malz, Jersey a Nitran.
Odrody jačmeňa po vstupe na náš trh nezmenil koncern Heineken, ktorý vlastní pivovary v Hurbanove a Rimavskej Sobote. Pri výrobe sladu aj piva používa len odrody sladovníckeho jačmeňa schválené pre Slovensko. Zmenami však prešli viaceré staršie technologické zariadenia, ktoré nevyhovovali najnovším sanitárnym, mikrobiologickým a kvalitatívnym požiadavkám.
Chuti vraj neuberie ani presťahovanie
"Stanovením jasných parametrov a ich striktným dodržiavaním sa nám podarilo dosiahnuť štandardnú kvalitu produktu. Taktiež sme zvýšili dôraz na dodržiavanie hygieny a optimalizovali postupy čistenia, sanitácií a dezinfekcie," dodáva technický riaditeľ slovenskej vetvy Heinekenu Milan Slávik.
Chuť a charakter piva sa podľa neho nemení tým, že sa vyrába v inej lokalite. Za dôkaz označil značku Zlatý Bažant, ktorú okrem Hurbanova vyrábajú aj v ruskom Petrohrade. Podobne značku Heineken produkujú na rôznych miestach celého sveta, pričom kvalita, chuť a charakter piva sú identické.
24.3.2006 13:00 | Michal Wagner
[Zdroj: Hospodárske noviny]