Zlatý Bažant Porter - rozhovor s Karolom Francem
http://www.kamnapivo.sk/webtron/zlaty-bazant-porter-karol-france.html
4. december 2009, 14:40
Michal WagnerPri príležitosti uvedenia piva Zlatý Bažant Porter na náš trh sme sa porozprávali so špecialistom na kvalitu piva hurbanovského pivovaru Karolom Francem.
Akú receptúru použil Heineken? Svoju vlastnú, prípadne zdedenú z Martina, resp. Martinského portra, či receptúru z iného pivovaru, ktorý je v portfóliu Heineken, alebo použil inú receptúru vo vlastníctve iného subjektu?
Receptúra pochádza priamo z Heinekenu Slovensko, vychádza zo špeciálu Milenium, ktoré sme našim spotrebiteľom ponúkli v roku 2000 a ďalších 2 špeciálov.
Na obale sa píše, že distribútorom je Heineken, viete vysvetliť prečo nie výrobcom? Varí ho iná divízia?
Pivo Porter sa uvarilo v našom hurbanovskom pivovare, takže Heineken Slovensko je jeho výrobcom. Označenie na fľaši vychádza z platnej legislatívy, podľa ktorej je označenie krajiny pôvodu podmienkou. To, že tam nie je napísané, ze Heineken Slovensko je výrobca teda neznamená, že nim nie je.
Väčšinou každý pivovar „garantuje“, že jeho pivo bolo varené pod dohľadom konkrétneho sládka (Šariš Red, Gambrinus, Plzeň,...), Heineken to nejako obišlo, aká je príčina? Môžme vedieť meno majstra sládka?
To, čo presne je na obale Portru, určuje brand marketing. Môže tam byť samozrejme aj meno sládka, no čo konkrétnemu spotrebiteľovi povie? Sládek navyše nemôže byť non-stop pri každom jednom uvarenom pive. Vždy je výsledkom práce tímu. Heineken sa preto rozhodol, že nebude uprednosťovať, resp. zviditeľňovať jednu konkrétnu osobu. Pivo Zlatý bažant Porter som napríklad varil aj ja.
Môžeme vedieť z akých druhov sladu, chmeľu a kvasníc bol "porter" varený?
Použili sme 4 druhy sladu – svetlý plzenského typu, karamelový, farebný a bavorský. Ďalej sme použili najkvalitnejší žatecký chmel a tiež nemecký chmelový extrakt. Čo sa týka kvasníc, tie sú vyšľachtené špeciálne Heinekenom.
Bol použitý typ kvasenia vrchný, resp. spodný?
Použili sme spodný typ kvasenia. Keď porter pôvodne vznikal, začínalo sa vrchným kvasením. Postupne sa však začalo používať aj spodné, a dnes už tento spôsob vo svete prevažuje. Vedeli by sme uvariť aj vrchne kvasené pivo typu porter, no nie je dobré, aby sa v pivovare držali 2 typy kvasníc, pretože sa môžu navzájom nevhodne ovplyvňovať.
Aký bol celkový výstav?
Jedná sa o sviatočnú limitovanú edíciu, vyrobili sme do 1000 hl piva Porter.
Bol na odležanie vyhradený nejaký tank? Kde? Aký je jeho objem?
Využili sme zvláštne oddelenie s fermentačnými tankami v objeme 500-750hl. Približne 10 dní prebiehalo hlavné kvasenie, dva týždne potom Porter ležal.
Počíta Heineken s týmto pivom aj v budúcnosti?
To je samozrejme otvorená otázka. Všetko bude určite závisieť najmä od požiadaviek a dopytu spotrebiteľov. Podľa výborných ohlasov a veľkého záujmu o tohtoročnú špecialitu, je veľmi pravdepodobné, že Zlatý bažant ďalšie podobné špeciality v budúcnosti pripraví.
Chceli by ste ešte niečo odkázať našim čiateľom?
„Vyskúšajte ho!“. Nikdy nevieme, či a kedy sa opäť objaví v predaji, treba ho teda skúsiť čím skôr, kým ho ešte dostať kúpiť.
Akú receptúru použil Heineken? Svoju vlastnú, prípadne zdedenú z Martina, resp. Martinského portra, či receptúru z iného pivovaru, ktorý je v portfóliu Heineken, alebo použil inú receptúru vo vlastníctve iného subjektu?
Receptúra pochádza priamo z Heinekenu Slovensko, vychádza zo špeciálu Milenium, ktoré sme našim spotrebiteľom ponúkli v roku 2000 a ďalších 2 špeciálov.
Na obale sa píše, že distribútorom je Heineken, viete vysvetliť prečo nie výrobcom? Varí ho iná divízia?
Pivo Porter sa uvarilo v našom hurbanovskom pivovare, takže Heineken Slovensko je jeho výrobcom. Označenie na fľaši vychádza z platnej legislatívy, podľa ktorej je označenie krajiny pôvodu podmienkou. To, že tam nie je napísané, ze Heineken Slovensko je výrobca teda neznamená, že nim nie je.
Väčšinou každý pivovar „garantuje“, že jeho pivo bolo varené pod dohľadom konkrétneho sládka (Šariš Red, Gambrinus, Plzeň,...), Heineken to nejako obišlo, aká je príčina? Môžme vedieť meno majstra sládka?
To, čo presne je na obale Portru, určuje brand marketing. Môže tam byť samozrejme aj meno sládka, no čo konkrétnemu spotrebiteľovi povie? Sládek navyše nemôže byť non-stop pri každom jednom uvarenom pive. Vždy je výsledkom práce tímu. Heineken sa preto rozhodol, že nebude uprednosťovať, resp. zviditeľňovať jednu konkrétnu osobu. Pivo Zlatý bažant Porter som napríklad varil aj ja.
Môžeme vedieť z akých druhov sladu, chmeľu a kvasníc bol "porter" varený?
Použili sme 4 druhy sladu – svetlý plzenského typu, karamelový, farebný a bavorský. Ďalej sme použili najkvalitnejší žatecký chmel a tiež nemecký chmelový extrakt. Čo sa týka kvasníc, tie sú vyšľachtené špeciálne Heinekenom.
Bol použitý typ kvasenia vrchný, resp. spodný?
Použili sme spodný typ kvasenia. Keď porter pôvodne vznikal, začínalo sa vrchným kvasením. Postupne sa však začalo používať aj spodné, a dnes už tento spôsob vo svete prevažuje. Vedeli by sme uvariť aj vrchne kvasené pivo typu porter, no nie je dobré, aby sa v pivovare držali 2 typy kvasníc, pretože sa môžu navzájom nevhodne ovplyvňovať.
Aký bol celkový výstav?
Jedná sa o sviatočnú limitovanú edíciu, vyrobili sme do 1000 hl piva Porter.
Bol na odležanie vyhradený nejaký tank? Kde? Aký je jeho objem?
Využili sme zvláštne oddelenie s fermentačnými tankami v objeme 500-750hl. Približne 10 dní prebiehalo hlavné kvasenie, dva týždne potom Porter ležal.
Počíta Heineken s týmto pivom aj v budúcnosti?
To je samozrejme otvorená otázka. Všetko bude určite závisieť najmä od požiadaviek a dopytu spotrebiteľov. Podľa výborných ohlasov a veľkého záujmu o tohtoročnú špecialitu, je veľmi pravdepodobné, že Zlatý bažant ďalšie podobné špeciality v budúcnosti pripraví.
Chceli by ste ešte niečo odkázať našim čiateľom?
„Vyskúšajte ho!“. Nikdy nevieme, či a kedy sa opäť objaví v predaji, treba ho teda skúsiť čím skôr, kým ho ešte dostať kúpiť.
4.12.2009 14:40 | Michal Wagner