Česi pijú menej
Pre fanúšikov, ktorí sú hrdí na prvenstvo Česka v konzumácii piva, to nie je dobrá správa.
Spotreba piva v minulom roku v porovnaní s rokom 2004 klesla zhruba o percento, na 156,5 litra na jedného obyvateľa. To predstavuje asi 313 pív na hlavu ročne.
Aj tak zostává Česko pivnou veľmocou. A to nielen z hľadiska vypitých pív na hlavu. Optimizmus posiluje rast produkcie, ktorá bola v minulom roku exportovaná za hranice. Export českého piva sa za päť rokov zvýšil takmer päťkrát na minuloročné tri milióny hektolitrov. S vývozom rastie aj výroba: v Čechách bolo minulý rok vyrobených 19 miliónov hektolitrov piva.
Na počte vypitých pív sa spoločne s Čechmi čím viac podieľajú turisti. Minulý rok vypili asi pätinu skonzumovaných pív. Pokles spotreby piva býva spravidla pripisovaný hlavne zmene životného štýlu tunajšej populácie a taktiež so stúpajúcou spotrebou kvalitného vína.
„Více řídíme auta. Peníze, které vyděláme, spíše investujeme do dovolené. Navíc se nemůžeme ve středu opít, protože ve čtvrtek ráno jdeme do práce a nadřízený nás může kdykoli chytit na mobilu,“ hovorí s určitou nadsádzkou Jan Veselý z Českého svazu pivovarů a sladoven.
Podľa štatistík sa najviac piva skonzumovalo v roku 1992, bolo to takmer 167 litrov na hlavu.
Od tej doby krivka spotreby piva mierne klesá. Česi však o svoje prvenstvo zatiaľ neprišli, na päty im šliape len Írsko s 139 litrami na hlavu. Pokles spotreby piva je podľa Českého svazu pivovarů a sladoven celoevrópským fenoménom. Obľubu piva ovplyvňujú aj iné faktory ako spoločenské trendy. Ide hlavne o podporu, ktorú niektoré krajiny poskytujú svojim pivovarom. A naopak: napríklad slovenské pivovarníctvo vraj slovenská vláda citelne poškodila zvýšením spotrebnej dane.
Aj cez mierny pokles spotreby piva na tuzemskom trhu nemusia českí pivovarníci trúchliť. Ich ekonomiku živí export, ktorý rok od roku rastie. Napríklad vývoz na Slovensko vzrástol meziročne o päťnásť percent. Najväčšej obľube sa však české pivo teší v Nemecku, kam plynie 39 percent celkového exportu.
Najväčším vývozcom je tradične Plzeňský Prazdroj, ktorý sa na exporte v minulom roku podieľal 23 percentami. Druhý je pražský Staropramen s 21 percentami a tretí Budějovický Budvar so 17 percentami.
Aj menším pivovarom sa darilo skôr vďaka vývozu. „Chystáme se ještě více expandovat na Slovensko, jsme už také v Austrálii a ve Spojených státech,“ hovorí Zdeněk Mikulášek z pivovaru Bernard.
PodľaVeselého zo zväzu pivovarov sa vývozu piva darí hlavne od vstupu Česka do Európskej únie. „Velmi nám to pomohlo, ale samozřejmě k dobré pověsti piva přispívají i turisté. České pivo je prostě fenomén,“ chváli sa Veselý.