Futbal a pivo na EURO
Neodmysliteľnou súčasťou každého veľkého futbalového zápasu, či šampionátu býva už tradične pivo. O možnosť byť hlavným sponzorom majstrovstiev Európy 2008 súperilo viacero prestížnych svetových pivovarov, víťaz bol však iba jeden.
Toto právo získala dánska spoločnosť Carlsberg, ktorá za to zaplatila 15 miliónov libier (takmer 600 miliónov korún). „Sponzorstvo sa stáva čoraz drahšou záležitosťou. Vždy si kladieme otázku, či už to nie je príliš drahé. Zatiaľ nie je, ale k tej hranici sa pomaly blížime,“ skonštatoval pre britský denník Daily Telegraph marketingový riaditeľ spoločnosti Carlsberg Keld Strudahl.
Milióny litrov zlatistého moku
Najväčšiu položku z rozpočtu spoločnosti, ktorý pripravila na EURO 2008, tvorí najmä propagácia a reklamné akcie firmy počas priebehu turnaja. Pri tej príležitosti bolo zo sídla Carlsbergu vypravených 140 železničných vagónov, v ktorých bolo 2,7 milióna litrov oficiálneho piva pripraveného špeciálne pre tento šampionát. Zaujímavosťou je, že zlatistý mok bude počas troch týždňov nalievaný do takmer pol druha milióna recyklovateľných pohárov.
Okrem pokrytia samotného dejiska turnaja sa spoločnosť zamerala aj na vzdialenejšie trhy. „Najväčšie výdavky sme mali na reklamné kampane uskutočňované v Číne, Malajzii a Singapure. Aj v Ázii totiž sledujú toto podujatie milióny fanúšikov,“ uviedol Strudahl. Hektolitre piva sa rozlievajú aj vo veľkých fanúšikovských stanoch vo všetkých ôsmich usporiadateľských mestách majstrovstiev Európy a ďalších 24 po celom Rakúsku a Švajčiarsku. Napríklad Viedenský par je otvorený 12 hodín denne, tvorí ho jedenásť veľkoplošných obrazoviek a 80 barov s kapacitou pre 80-tisíc fanúšikov.
Konkurencia nespí
Napriek tomu, že Carlsberg je jediný oficiálnym pivovarom šampionátu, chcú svoju značku na najsledovanejšom športovom podujatí v Európe zviditeľniť aj ostatní. Napríklad holandská spoločnosť Heineken vyrobila pre fanúšikov „oranjes“ pol milióna šiltoviek oranžovej farby s názvom a logom spoločnosti.
„Čo s tým môžeme urobiť. Musíme im ponúknuť asi vylepšené pokrývky hlavy. Je to jednoducho taký zábavný konkurenčný boj,“ skonštatoval Strudahl. Európska futbalová únia striktne kontroluje televízne zábery na fanúšikov. V nich sa môžu objaviť jedine zábery na oficiálnych sponzorov podujatia – takže šiltovky Heinekenu sa na obrazovky nikdy nedostanú. Marketingový riaditeľ ďalej prezradil, že spoločnosť Carlsberg vyslala na európsky šampionát 500 zamestnancov, ktorí dohliadajú na správny a bezproblémový predaj piva piateho najväčšieho svetového pivovaru.