Sobota 23.11.2024   oslavuje Klement zajtra pozýva na pivo Emília

6984 podnikov 

Pivný klub Kalt Bier 7. Rožňava

http://www.kamnapivo.sk/webtron/pivny-klub-kalt-bier-7-roznava.html

1. august 2008, 01:00
Peter Bognár
Pivný klub Kalt Bier 7. Rožňava

Už siedme stretnutie priaznivcov dobrého piva a členov Kalt Bier klubu v tomto roku sa uskutočnilo tentoraz 29. júla v priestoroch salónika pivovaru Kaltenecker v Rožňave.

 

Leto poskytuje veľa možností ako využiť voľný čas, iste mi dáte za pravdu, že také posedenie pri dobrom pivečku nie je na zahodenie, a ak sa pri ňom dozviete aj veľa zaujímavostí z pivného sveta, niet čo dodať. Túto možnosť využili aj priaznivci, gurmáni, ale aj bežní konzumenti piva na spomínanom stretnutí, ktoré navštívil aj významný český pivovarský odborník, degustátor, porotca a sládek Ing. Šuráň z Prahy (teraz aj s rodinou) zaujal prítomných svojou prednáškou o odbornom hodnotení piva a svetovými pivnými degustačnými súťažami. 

 

Program bol už klasický, mal tri časti, v prvej časti zhodnotil Bc. Ladislav Kovács uplynulé obdobie a aktivity pivovaru počas leta, resp. v najbližšom období. Druhá, hlavná časť bola venovaná prednáške : Svetové pivné súťaže pohľadom českého degustátora, ktorú predniesol Ing. Šuráň. Tretia časť bola venovaná anonymnej degustácii pív, teraz sa hodnotilo osem pív z Francúzska a päť pív typu porter z USA, Švédska, Poľska a Ukrajiny.

 

1. časť

V úvode Bc. Ladislav Kovács, majiteľ pivovaru a predseda klubu privítal účastníkov prípitkom špeciálu, ktorý ako prvý a jediný na Slovensku uvarili v pivovare Kaltenecker, a to pšeničným tmavým nefiltrovaným pivom Weizenbier Dunkel, ktorý svojimi radami a skúsenosťami pomohol uvariť známy slovenský sládek - Karel Svozil (toho času pomáha variť pivá aj vo viedenskom reštauračnom pivovare 7 stern Brau) za výdatnej pomoci českého minipivovaru Pivovarský dum Praha a už spomínaného Ing. Šuráňa.

 

Prípitok s novinkou pivovaru Weizenbier Dunkel

 

Z plánov do budúcnosti prezradil Bc. Kovács, že sa chystá začiatkom septembra uvariť verejnosťou veľmi dobre prijatý špeciál typu Märzen, ktorý bol už uvarený na jar tohto roku a plánuje ho zaradiť do stálej ponuky.

 

Na potešenie všetkých prítomných vyslovil názor, že sa pomaly, ale iste dostáva problematika minipivovarov, pivného gurmánstva a dobrého piva spojeného s príslušnou gastronómiou do povedomia slovenskej obce. Podľa neho sa to prejavuje aj v tom, že sa o túto časť potravinárstva a s ním spojených reštauračných služieb začínajú zaujímať aj médiá. O pive a pivnej kultúre, či pivovarníctve sa na Slovensku okrem sporadických informácií televízie a internetových stránok začali viac zaujímať aj printové médiá, čo je v susednom Česku celkom bežné. V ostatnom období sme mohli zaznamenať viac článkov z pivovarníckeho prostredia, napr. v časopise bar magazine, deníku Pravda, odborných časopisoch Hoteliér / jún 2008, Epicure No. 8 / leto 2008, Profit č. 9 / 30. apríl 2008, HORECA mgazín apríl 2008, Trend 17 / 1. máj 2008, Vínoviny máj a jun 2008, či spoločenských časopisoch Brejk júl 2008, Plus 7 dní ...etc.

 

Plán rozšíriť predaj produktov pivovaru v najbližšom období napĺňa aj otvorenie prevádzok v Michalovciach a Zlatých Moravciach, kde bude možné pivo Kaltenecker konzumovať.

 

2. časť

Druhá časť stretnutia patrila Ing. Šuráňovi a jeho veľmi zaujímavej a obsiahlej prednáške na tému : Svetové pivné súťaže.

 

Pozorní poslucháči :)

 

Vznik pivných súťaží treba možno hľadať aj v odvekej všeobecnej túžbe ľudí porovnávať výsledky svojej práce a následne ich zaraďovať napr. aj do kvalitatívych kategórií, či nejako ekonomicky to využiť. Nie je tomu inak ani pri pivovaroch, prvé počiatky súťaží, ktoré sa začali objavovať koncom 19. storočia možno spojiť so vznikom silnejšieho konkurenčného prostredia na pivnom trhu. Na to, aby pivovary ľahšie obstáli so svojimi produktami, začali svoje pivá hodnotiť a následne začali využívať kladné výsledky aj marketingovo. Takýto spôsob propagácie sa ujal a dnes na celom svete prebiehajú desiatky väčších, či menších pivných degustátorských súťaží.

 

V zásade sa ujali dve formy: Prehliadka, pri tomto spôsobe sa posudzujú rôzne parametre piva (vôňa, farba, plnosť, pena, celkový dojem, ...) v daných kategóriách, následne sa sčítajú body, ich súčet zaradí vzorku piva na docielenú pozíciu ( napr. zlato: 100 - 90 bodov, striebro 89 - 80 bodov, bronz 79 - 70 bodov), tak sa môže, ale aj stáva, že v danej kategórii sa umiestni viac vzoriek na jednom mieste.

 

Druhou formou, viac používaným spôsobom vo svete je postupné "predieranie" sa časťami súťaže v danej kategórii od základnej skupiny po finále. Tento spôsob súťažného hodnotenia pív si skôr osvojili anglosaské krajiny.

 

Podľa Ing. Šuráňa majú oba hodnotenia svoje klady a zápory, vyvstáva otázka objektivity, podľa jeho názoru najobjektívnejšou pivnou degustátorskou súťažou je súťaž Pivo České republiky, aj keď len s obmedzenou pôsobnosťou. Objektivitu súťaže potvrdzuje spôsob prvotného hodnotenia, ktorý spočíva v tom, že jednotlivým prihláseným pivovarom je dva krát neohlásene odobratá vzorka čerstého piva priamo v pivovare pracovníkmi výskumného ústavu v rozsahu pol roka. Nasleduje laboratórne vyhodnotenie parametrov a pokiaľ technicky spĺňajú podmienky danej kategórie, pristúpi sa k degustačnému hodnoteniu. Získané hodnoty sa spriemerujú a vyhodnotenú vzorku je už možné zaradiť do súťaže.

 

V súťažiach rozhodujú vybraní porotcovia (väčšinou pozostávajú zo sládkov, pivovarníckych odborníkov asi polovica, redaktorov píšucích o tejto problematike, približne štvrtina, ale aj pivných gurmánov), v hodnotiteľskej komisii je ich väčšinou šesť s jedným hlavným porotcom, ktorý dohliada, určuje spôsob a priebeh hodnotenia vzoriek, prípadne rieši rozpory a nakoniec aj uzatvára hodnotenie. Na väčších degustačných súťažiach ich býva aj niekoľko desiatok. Na najväčšej svetovej pivnej degustátorskej súťaži v tomto roku World Beer Cup 2008 poriadanej v americkom San Diegu hodnotilo 129 degustátorov až 2.864 prihlásených vzoriek pív zo 664 pivovarov, 58 krajín sveta a 45 štátov USA v rekordných 91 kategóriách. Prihlásenie jedného piva na túto súťaž stojí 150 USD (istý príjem usporiadateľov :) ). Jedným z hodnotiteľov na WBC 2008 bol aj Ing. Šuráň, hodnotilo sa tri dni, v jeden deň aj 60 - 70 vzoriek piva. 

 

Sústredenie pri rozhodovaní

Pivné degustačné súťaže zažívajú vo svete nebývalý rozvoj, iste sú zaujimavé na prezentáciu a následné marketingové využitie, veď popýšiť sa prvým miestom to nekončí, úsilie býva väčšinou korunované prísunom hotovosti v dolároch, či inej tvrdej mene :).

 

Zaujimavou súťažou je aj súťaž poriadaná americkým pivovarom Samuel Adams, najlepšie umiestnené pivá v súťaži následne dočasne zaraďuje do svojho portfólia a pokiaľ zaujmú aj verejnosť, ponecháva si ich. Tak aj súťaž vie napomôcť dobrému a zaujimavému pivu na svet (svojmu sládkovi k celkom pohodlnému životu :) ).

 

Okrem pív varených priemyselnými väčšími, či menšími pivovarmi začínajú sa objavovať aj súťaže homebrevárov (domácich varičov piva, ktorí varia baltic porter, maibock, foreign extra stout, oktoberfestbier, wit, bitter, ...) pivá ničím nezaostávaju v kvalite, ba skôr ich aj predčia. Najagilnejšie v tejto sfére sa ukazujú Poliaci, Česi, Taliani, ale nájde sa aj slovenské zastúpenie

 

 3. časť

Záverečná časť stretnutia sa už tradične niesla príjemným očakávaním, aké pivá budú hodnotené a aké budú osobné tipy jednotlivých degustátorov. Pripravené pivá boli rozdelené do troch kategórií, v prvej časti sa hodnotili štyri pivá malého francúzskeho pivovaru z časti Lorraine (Lotrýnska) a to Brasseurs de Lorraine z mestečka Pont-a-Mousson, druhá časť patrila ďaľším štyrom francúzským pivám z mikropivovarov a v tretej čast boli degustované pivá typu porter, po jednom z USA, Poľska, Ukrajiny a dva zo Švédska.

 

Jediný švajčiarsky zástupca

 

Mimo súťažnej degustácie sa ochutnalo aj pivo zo Švajčiarska, ktoré priniesol účastník stretnutia p. Belej. Posudzované pivo malo všetky znaky komerčných pív, ktoré sa predávajú v Európe na objem, hlboko prekvasené, svetložltej farby, patrične sýtené, nezanechávajúce žiadne výrazné znaky, proste bez urážky, komercia na švajčiarsk spôsob v tom horšom :(, skôr čokoláda, syry, hodinky a banky sa môžu hrdiť označením Made in Swiss :).

 

Degustácia v plnom prúde

 

Hodnotené pivá z pivovaru Brasseurs de Lorraine, 3 rue du Bois le Prêtre, Pont-a-Mousson, France 

1. La Noiraude, pivo typu Belgian White (Witbier), 4,5% alk.

2. Loup Blond, pivo typu Belgian Ale, 5% alk.

3. Duchesse de Lorraine, pivo typu Belgian Ale, 5,5% alk.

4. Abbaye des Prémontrés, pivo typu Abbey Dubbel (mníšsky dubbel) , 6% alk. 

 

Vzorky y pivovaru Brasseurs de Lorraine

 

Najviac z týchto vzoriek, aj keď nie jedného typu piva, chutilo Abbaye des Prémontrés s počtom bodov 18, druhé miesto obsadilo Duchesse de Lorraine s 23 bodmi a tretie Loup Blond s 31 bodmi.

 

Hodnotené pivá z Francúzska

1. Amos Brassin Spécial FC Metz, pivo typu Belgian Ale, 6,2%, Saverne, pivovar Brasserie de Saverne (Karlsbrau)

2. Abbaye de Marchiennes Blonde, pivo typu Belgian Ale, 6,6%, Micro Brewer, Douai, Les Brasseurs De Gayant
3. Gayant La Goudale, pivo typu Biére de Garde, 7,2%, Micro Brewer Les Brasseurs De Gayant, Douai

4. 3 Monts, pivo typu Biére de Garde, 8,5%, Micro Brewer St. Sylvestre, St. Sylvestre-Cappel

 

Vzorky z mikropivovarov vo fľašiach 0,75 l :)

 

Prvé miesto obsadilo pivo 3 Monts s počtom 23 bodov, druhé miesto Gayant La Goudale s 26 bodmi a na treťom sa umiestnilo Amos Brassin s 32 bodmi.

 

Kategória Porter

1. Carnegie Stark Porter 2008, porter, 5,5% alk., Carlsberg Sverige, Falkenberg, Švédsko

2. Anchor Porter, porter, 5,6% alk., Anchor Brewering Co., San Francisko, California, USA

3. Mariestads Porter Argang 2008, porter, 5,9% alk., Spendrups Bryggeri, Grangesberg, Švédsko

4. Žywiec Porter, baltický porter, 9,5% alk., Bracki Browar Zamnowy, Cieszyn, Žywiec Heineken, Poľsko

5. Lvivske Porter, baltický porter, 8% alk. 20 st., Lvivska Pivovarnja, BBH, Ľvov, Ukrajina

 

Vzorky pív typu Porter

 

Asi najviac vyrovnaná kategória stretnutia, v ktorej najviac chutilo pivo Lvivske Porter s počtom bodov 26, na druhom mieste skončilo pivo Žywiec Porter s 32 bodmi a na tretej priečke sa umiestnilo americké pivo Anchor Porter s 41 bodmi. Pre úplnosť a doklad vyrovnanosti uvádzam aj ďaľšie poradie: 4. miesto Carnegie Stark Porter 2008 so 40 bodmi a 5. miesto Mariestads Porter Argang 2008 s 41 bodmi.

 

Fajné ukončenie posedenia :)

 

Na konci stretnutia ešte účastníci pobudli v neformálnom rozhovore pri špeciáloch domovského pivovaru :). Najbližšie stretnutie by sa malo konať v Košiciach, presný termín dáme verejnosti vedieť včas a tešíme sa naň, za účastníkov Vás pozýva bobo. 

Ak tu tvoj obľúbený podnik nie je, pridaj ho a budeš jeho zakladateľom. Páči sa ti KamNaPIVO? Povedz o ňom kamarátom.Čo zlepšiť? Sme zvedaví na tvoj názor.
Uvádzané informácie pochádzajú v prevažnej miere od verejnosti, preto nemôžeme garantovať ich pravdivosť a presnosť. Každý môže údaje aktualizovať.
Obsah týchto stránok je chránený autorským zákonom © Použitie pre iné ako osobné účely je bez povolenia prevádzkovateľa zakázané.
Reklama na portále