Slovenské pivovary stále s veľkým poklesom predaja
Nízky predaj piva z prvých troch mesiacov tohto roku na úrovni 802 000 hektolitrov je však podľa riaditeľa Slovenského združenia výrobcov piva i sladu Romana Šustáka ešte výraznejší pri porovnaní s prvým štvrťrokom 2002. Vtedy sa predalo až 943,5 tisíca hl piva, a tak v porovnaní s týmto rokom je prepad odbytu až 15-%. "Rok 2002 bol pre nás historicky najúspešnejší a už aj začiatkom roku sme začínali pociťovať prvé zvýšenie spotrebných daní z januára 2003 a druhé zvýšenie daní z leta naše problémy prehĺbilo ešte viac," hovorí Šusták s tým, že vyššie dane len za niečo viac ako rok skresali ročnú spotrebu piva na jedného obyvateľa krajiny z 95 na 85 litrov.
Predaj za prvý kvartál tohto roku bol najslabší za posledných šesť rokov a ak sa bude prepad aj naďalej udržiavať na spomenutej 7-% úrovni, je potrebné podľa Šustáka očakávať, že ku koncu tohto roku sa trhové možnosti predaja slovenským pivovarom znížia až o 300 000 hl, čo je celoročná produkcia jedného stredne veľkého pivovaru. "Treba rátať s tým, že hlavne malé pivovary môžu mať problémy so zachovaním výroby. Najmä u nich je totiž prepad predaja výraznejší ako u veľkých podnikov," pokračuje Šusták.
Najsilnejšia domáca pivovarnícka skupina holandského Heinekenu pritom jeden zo svojich pivovarov v Martine zatvorila už koncom vlaňajška a odôvodnila to hlavne poklesom predaja po zavedení vyšších daní. V produkcii už bude pokračovať len v zostávajúcich troch závodoch v Hurbanove, Nitre a Rimavskej Sobote.
V záujme zachovania čo najvyššieho predaja pivovary svoje pivo podľa Šustáka predávajú na hranici rentability, čo sa však podľa neho nedá dlhodobo udržať. "Dúfame, že tak, ako to bolo po prvom zvýšení spotrebných daní z januára 2003, sa začne postupne predaj vracať k vyšším objemom. Zatiaľ je to veľmi pozvoľné a ľudia začali kupovať viac pivo nižších stupňovitostí a predaj prémiových najkvalitnejších značiek ide dolu," pokračuje Šusták.
Pozitívne je podľa Šustáka aspoň to, že sa za prvé tri mesiace tohto roku podarilo zvýšiť export slovenského piva do zahraničia z 23 800 na 24 200 hl. Vzrástol aj export sladu, a to z 37 600 na 40 000 ton.